Kategoria: Ogólna

Co robić, gdy dziecko nie chce chodzić na zajęcia sportowe?

Zapisywanie dzieci na zajęcia sportowe jest dzisiaj powszechne. Piłka nożna, basen, sporty walki, taniec – to tylko kilka popularnych zajęć dodatkowych dla najmłodszych. Co jednak powinno się zrobić wtedy, gdy dziecko nie chce na nie chodzić? W takim przypadku ważne jest określenie prawdziwej przyczyny problemu i poradzenie sobie z nim tak, by maluch z ochotą korzystał z aktywności fizycznej.

Aktywność ruchowa u dzieci – dlaczego jest tak istotna?

Na rozwój dziecka wpływa wiele czynników, a wśród nich bardzo duże znaczenie ma ruch. Dziecko powinno ruszać się regularnie już od najmłodszych lat, ponieważ aktywność fizyczna sprzyja zdrowemu rozwojowi i pozytywnie oddziałuje na psychikę.

Światowa Organizacja Zdrowia zaleca, aby u dzieci i młodzieży w wieku od 5 do 17 lat ruch o średniej i podwyższonej aktywności wynosił minimum 1 godzinę dziennie.

Aktywność ruchowa wspomaga prawidłowy rozwój układu ruchu – kości, mięśni oraz stawów u dziecka. Poprawia też działanie układu oddechowego i krążeniowego, czyli płuc oraz serca. Dodatkowo sprzyja prawidłowej pracy układu nerwowego, odpornościowego i pokarmowego. Dzieci, które regularnie korzystają z ruchu, mają dobre samopoczucie psychiczne, lepiej śpią, mają wyższe poczucie własnej wartości.

Gdy dziecko nie korzysta z aktywności fizycznej regularnie, mogą pojawić się u niego różne negatywne objawy, które wpływają na ogólny stan zdrowia i mogą sprzyjać rozwojowi groźnych schorzeń.

Brak ruchu u dziecka może prowadzić do:

  • Nadwagi i otyłości,
  • Zaburzeń pracy układu ruchu, w tym wad postawy i wad stóp,
  • Chorób układu krążeniowego jak nadciśnienie, miażdżyca naczyń krwionośnych,
  • Niskiej odporności,
  • Zaburzeń snu,
  • Obniżonej sprawności umysłowej,
  • Pogorszonego samopoczucia psychicznego,
  • Trudności w integracji z rówieśnikami.

Dlaczego dzieci nie chcą uczestniczyć w zajęciach sportowych?

Wielu rodziców boryka się z problemem braku zainteresowania aktywnością ruchową swoich dzieci. W takiej sytuacji maluch często odmawia uczestnictwa w zajęciach, grymasi, płacze, buntuje się. Problemem może być wtedy zarówno WF w szkole, jak i dodatkowe zajęcia sportowe, również te, w których dziecko chciało uczestniczyć.

Wśród przyczyn braku chęci do ćwiczeń mogą znajdować się:

  • Zbyt duże wymagania – dziecko zniechęca się, ponieważ musi ciągle ćwiczyć ciężej, by uzyskać lepsze wyniki, które nie zawsze są dla niego osiągalne. Warto też wskazać, że problemem może być nacisk ze strony rodziców.
  • Konieczność rywalizacji – niektóre dzieci nie lubią rywalizować z innymi w dyscyplinach sportowych, zwłaszcza wtedy, gdy nie mają tak dobrej kondycji i często osiągają gorsze wyniki.
  • Odnoszenie porażek – porażka jest elementem wspinania się po szczeblach sukcesu, jednak może być demotywująca, gdy zdarza się często.
  • Brak przykładu ze strony rodziców – wtedy dzieci rzadziej podejmują aktywność fizyczną, ponieważ w rodzinie nie jest ona praktykowana.
  • Brak zainteresowania danym sportem – nie każdy maluch przepada za graniem w piłkę czy ćwiczeniami gimnastycznymi, dlatego może wtedy odmawiać uczestnictwa w zajęciach.
  • Trudności w grupie – gdy wybierane są sporty grupowe, dziecko może czuć się osamotnione, odrzucone, gdy inne dzieci nie chcą z nim ćwiczyć, dokuczają mu, a prowadzący zajęcia nie podejmuje żadnych działań, by to poprawić.
  • Zachowanie instruktora, nauczyciela – podnoszenie głosu, faworyzowanie, poniżanie, wyśmiewanie uczestników zajęć.
  • Szybkie męczenie się i ból – w tym przypadku przyczyną mogą być różne schorzenia, urazy, dlatego gdy dziecko często skarży się na dolegliwości, warto skorzystać z porady lekarskiej.
  • Brak odpowiedniego stroju do ćwiczeń – brak odzieży sportowej może powodować dyskomfort podczas ruchu, ale również narażać dziecko na dokuczanie rówieśników, którzy mają modne ubrania do uprawiania sportów.

Jak zachęcić dziecko do zajęć sportowych?

Gdy dziecko z niechęcią chodzi na zajęcia sportowe, można zmienić jego nastawienie do aktywności fizycznej. Jakie działania warto podjąć?

Porozmawiaj z dzieckiem, dlaczego nie chce ćwiczyć

W pierwszej kolejności warto poświęcić czas na rozmowę z dzieckiem, aby dowiedzieć się, dlaczego nie chce uprawiać sportów, opuszcza zajęcia sportowe, nie uczestniczy w nich aktywnie.

Jak wskazaliśmy wcześniej, przyczyny mogą być zróżnicowane, dlatego najlepiej dokładnie wypytać malucha, co jest powodem jego niechęci. Zdarza się, że dziecko ukrywa rzeczywiste problemy, na przykład związane z brakiem akceptacji grupy. Szczera rozmowa poparta zrozumieniem i chęcią pomocy ma tutaj kluczowe znaczenie.

Pozbądź się prawdziwego źródła problemu opuszczania zajęć sportowych

Gdy udało się określić, co jest źródłem problemów, kolejnym krokiem będzie jego wyeliminowanie.

  • Gdy zajęcia sportowe są ukierunkowane na wyniki, konkurowanie z innymi, co powoduje brak satysfakcji, porażki, warto poszukać takich, które traktują aktywność fizyczną jako źródło zabawy.
  • Gdy z kolei problemem nie jest sam sport, ale trener czy grupa rówieśnicza, warto pomyśleć o poszukaniu zajęć w innym miejscu.
  • Jeżeli dziecko nie ćwiczy, ponieważ czuje się źle w swoim ciele ze względu na nadwagę, otyłość, działaj kompleksowo, czyli rozpocznij dietę i postaw również na ruch w gronie rodziny.
  • Gdy dziecko nie ma odpowiedniego stroju sportowego, skompletuj go z jego pomocą.

Daj dziecku możliwość wyboru sportu, który ma uprawiać

Obecnie zajęcia sportowe są zróżnicowane i można dobrać je indywidualnie, zależnie od zainteresowań dziecka. To szczególnie ważne u dzieci starszych, nastolatków, które mają już własne preferencje pod tym względem.

Poza popularnymi aktywnościami jak piłka nożna, taniec, basen czy sporty walki dostępna jest też pełna gama innych zajęć przyciągających uwagę dzieci i młodzieży, na przykład akrobatyka, parkour, wspinanie się na ścianki wspinaczkowe, jeździectwo.

Zaoferuj alternatywną aktywność fizyczną

Zdarza się też, że dodatkowe zajęcia sportowe nie dla każdego dziecka są optymalnym wyborem. Wtedy o aktywność fizyczną warto zadbać w gronie rodziny.

Wspólne spacery, jazda na rowerze, wycieczki, wyjścia do parku trampolin to jedynie parę propozycji, by aktywnie spędzać czas z dzieckiem i zaszczepić w nim chęć do ruchu.

Wobec tego za brakiem zainteresowania sportem u dziecka może stać wiele przyczyn. Zadaniem rodzica jest wtedy rozmowa oraz poznanie jego motywacji. Na tej podstawie można wybrać takie zajęcia sportowe, które będą dla dziecka najlepsze i dadzą najwięcej satysfakcji.

Pro.pozycja

Jak zadbać o odpowiedni rozwój zawodnika w grupie o zróżnicowanym poziomie umiejętności?

? Informacja zwrotna – przed treningiem, w trakcie oraz po treningu poświęcajmy czas i rozmawiajmy z zawodnikami.

Poprzez ten kanał komunikacji dowiemy się różnych rzeczy np. czy zawodnik rozumie grę, czy potrafi podjąć optymalną decyzję w danej sytuacji oraz czy wyciąga wnioski z naszych wcześniejszych wskazówek.

⚫ Dopasowanie przeciwnika do umiejętności zawodnika – starajmy się dobierać zawodników o podobnym poziomie umiejętności:

1. Jeśli nasz zawodnik będzie miał przeciwnika o dużo mniejszych umiejętnościach, jego zaangażowanie oraz motywacja będą na poziomie odbiegającym od najwyższych;

2. W przypadku gdy przeciwnik będzie dużo lepszy może to doprowadzić do pogłębienia braku pewności siebie, obniżenia motywacji, a nawet w drastycznym przypadku do zakończenia uprawiania sportu.

? Stopniowanie trudności – jeśli uda nam się podzielić grupę na początkujących oraz zaawansowanych to następnie dobierajmy środki treningowe w taki sposób, by każdej z grup trening dawał radość oraz satysfakcję, a także żeby zadania treningowe były wykonalne dla każdego dziecka.

⚫ Zadania indywidualne – naszym zadaniem jest dbanie o kompleksowy rozwój zawodnika. Każdy może mieć obszary takie jak technika, taktyka, motoryka, szybkość na nieco innym poziomie. Starajmy się wyznaczać zróżnicowane zadania nawet w tej samej jednostce treningowej. Dla przykładu: możemy w jednym zadaniu zwracać uwagę na przyjęcie kierunkowe określonej grupy, a u drugiej na jakość i siłę podania. W następnej np: na drybling i uderzenie, a jeszcze w kolejnej na doskok, asekurację czy wsparcie w ataku. Na koniec zajęć zbierzmy informację zwrotną czy zawodnik wykonał powierzone mu zadanie.

? Zadanie domowe – wolny czas zawodnicy mogą wykorzystać na wykonanie zadania domowego, co pozwoli im w szybszym tempie podnieść swoje umiejętności. Pamiętajmy, że trening w klubie to tylko kilka godzin w tygodniu. Zachęcajmy naszych podopiecznych do regularnego szlifowania swoich umiejętności ruchowych oraz do wszelkich dodatkowych aktywności fizycznych.

Pro.pozycja

Poznaj nasze zasady gry!

Każdy trening w naszej Akademii Piłkarskiej w kategorii wiekowej SKRZAT (5-6 lat) zakłada kilka fundamentalnych zasad ?⬇️?

  1. Na treningu KAŻDE dziecko ma piłkę – w tym wieku dziecko jest jeszcze na etapie egocentryzmu i jest skupione na sobie. Aby nabywać umiejętności techniczne, zawodnicy powinni maksymalnie wykorzystać czas z piłką przy nodze.
  2. Wysoka intensywność – zajęcia dwa razy w tygodniu po 60 minut to dość krótki czas w perspektywie całego miesiąca. Na każdym treningu staramy się aby zawodnicy w pełni wykorzystywali każdą chwilę na boisku. Ograniczamy niepotrzebne kolejki w ćwiczeniach, tak aby wszyscy mogli trenować efektywnie.
  3. Kreatywność – starajmy się nie dawać zawodnikom gotowych rozwiązań. Stwórzmy przestrzeń do rozwoju poprzez rozwiązywanie problemów boiskowych na zasadzie pytań oraz opcji wyboru rozwiązania w ćwiczeniach.
  4. Indywidualizacja – W tym wieku stawiamy na jednostkę. Wyszkolenie w tym okresie zaawansowanego technicznie zawodnika daje znakomite fundamenty pod nauczanie i doskonalenie kolejnych bardziej rozbudowanych umiejętności.

Ciasteczka

Używamy ciasteczek, aby zapewnić jak najlepsze wrażenia użytkowania naszej strony. Chcesz dowiedzieć się więcej?